dijous, 21 d’octubre del 2010

ELS BLOCS A L´ESCOLA.

L´avanç permanent de la tecnologia i la seva incorporació en la nostra vida quotidiana, ens exigeix el desenvolupament de competències bàsiques sociocognitives per a aprendre a aprendre, per a comunicar- nos, per a col-laborar i participar en l´anomenada Societat de la Informació i del Coneixement (SIC). Per a fer- ho, és necessari estar alfabetitzats en l´àmbit digital i d´aquesta forma aprofitar i potenciar veritablement els recursos que hi ha a internet.

Les i els mestres no som aliens a aquesta realitat, que ens exigeix alfabetitzar- nos en una cultura digital de la qual encara no formem part, però en la qual els nostres alumnes s´estan formant, i per tant, necessitem incorporar a la nostra pràctica docent metodologies que ens permetin proposar estratègies d´ensenyament innovadores amb l´ús didàctic de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).


 Una d´elles és l´ensenyament amb i sobre blocs, que per la seva estructura permet gestionar informació i extreure sentit a la mateixa.

Mitjançant aquesta eina, és possible que els mestres, els alumnes, i en definitiva, tota la comunitat educativa, construïm coneixements i compartim les nostres experiències per mitjà de textos, imatges, àudios,... No existeixen estàndarts per a potenciar el seu ús, però si diferents formes d´aprofitar- los. El repte és explorar, analitzar, operar i incorporar aquest recurs a l´aula (una vegada s´hagi identificat el què, com, quan, on i per a què del seu ús educatiu), com una opció més que ens permeti informar- nos, comunicar- nos, col-laborar i participar a internet. La necessitat d´aprendre a comunicar- se a internet és evident per la multiplicitat de canals de comunicació i la convergència de mitjans existents.

Si les TIC és la tecnologia del futur, nosaltres estem educant i formant el demà, entenent que aquest demà és l´alumnat d´avui.

La tecnologia aplicada a l´educació no neix solament amb l´ús de la computadora a l´aula. Una mirada nostàlgivca a l´ús de la pissarra i el guix ens permet retrobar la transcendència de la tasca docent i la convicció que no hi ha recurs, per eficient que sigui, que reemplaci la mirada, la veu i els somnis de les i els mestres.


Jaume Forment i Garcia. Tutor Cicle Superior.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada