diumenge, 24 d’octubre del 2010

FEM FILOSOFIA!!

Dijous passat vam començar a fer "filo".

Amb en Josep, el mestre de francès, vam dissenyar una sessió de presa de contacte i de presentació de la matèria. Fa dos anys, ja n´havien fet alguna sessió, menys els que s´han incorporat aquests dos darrers cursos.

Calia dur a classe un coixí, o una manta, o una esterilla, de manera que ens poguéssim relaxar d´allò més. En Josep va portar encens de vainilla i jo vaig portar música d´Enya.

Un cop acomodats i ben relaxats, vam explicar el què faríem, per què ho faríem, com ho faríem i quan ho faríem.



El primer va ser el fer les normes, que independentment de les de la classe, faríem servir a les classes de "filo",i que es van resumir en aquestes:


1- Relaxar- nos.
2- Respectar el torn de paraula (un/a moderador/a diferent cada dia anirà donant el torn de paraula).
3- Pensar, raonar, dialogar, argumentar,...
4- Deixar la classe ben endreçada.

Vam penjar aquestes normes al Racó de "Filo".




Comencem la sessió



PERQUÈ FILOSOFIA A LES ESCOLES?

Es pot presentar la filosofia a les nenes i als nens d´una forma diferent al què entenem finas ara: seca, àrida. La podem presentar en forma d´històries que els nens estiguin interessats a llegir, individual o col- lectivament. Cal presentar la filosofia com un diàleg, una habilitat que hem d´anar aprenent a desenvolupar.

Cal que la mestra  o el mestre remodeli el seu paper. No ho sap tot. Ara és un coinvestigador. Anima i comparteix la investigació intel- lectual, d´ell mateix i la dels seus alumnes.
Els nens volen filosofia? Els nens responen molt càlidament, molt cordialment quan tenen l´oportunitat de discutir obertament, especialment quan no hi ha una resposta final donada per algun text o algun mestre. Ho vam poder comprovar aquest dijous, on la sessió va ser molt relaxada, amb una conversa i unes intervencions d´allò més enriquidores, forçaprofundes i que reflectien l´experiència personal, vivències, sentiments i visions de cada persona.

Quan filosofem, es produeix un alliberament tant cognitiu com afectiu. Cal doncs, a nivell de grup, preguntar als nens la seva opinió i escoltar els seus punts de vista. Volen saber què pensen els seus companys de classe. És important també aprendre a respectar- se mútuament i comprendre´s els uns als altres.

Volem que els nens prenguin la iniciativa, no que es limitin a esperar a que el mestre els corregeixi, que siguin autònoms,autocrítics, que s´autogovernin intel- lectual i moralment.

La majoria dels nens tenen dèficits d´abstracció, perquè tot láccent es carrega en el concret. No estimulem l´abstracció.No podem condemnar al nen a viure en un món de fets, sense abstraccions.

Els nens necessiten el pensament.

Com podem utilitzar els termes filosòfics amb els nens? No cal ser tècnic, especialitzat. Cal veure que ja utilitzem paraules abstractes amb ells, riques en significat filosòfic: veritat, felicitat, amistat,... són paraules a partir de les quals podem començar el nostre treball.

La filosofia és un complement valuós en el pla d´estudis de les  i els nostres alumnes. També hem de veure la filosofia com una disciplina que ens ajudarà a pensar quan fem altres matèries i de cara a un futur, en el desenvolupament humà dins de a societat.


Jaume Forment.

Tutor de CS

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada